Myynnin käytöskoulu

Vanha sananlasku kertoo, että ”sitä saa mitä tilaa”! Vanha sanonta pätee edelleen monessa asiassa. Kuluttajamyynnin parissa työskentelevät ihmiset ovat saaneet viime aikoina niskaansa paljon sellaistakin, mitä eivät ole tilanneet. Mediassa kirjoitetaan säännöllisesti kuluttajamyynnin ongelmista ja moraalittomuudesta. Olen kuullut, että monet myynnin parissa toimivat ihmiset kokevat kirjoitusten nostattamat mielikuvat epäreiluiksi. Ne eivät vastaa sitä ajatusmaailmaa, jota monet työssään toteuttavat. Olen samaa mieltä, mutta näen asiassa olevan myös toisen puolen. Mielestäni median nostattamat aiheet ovat tärkeitä ja oikeita. Meidän kaikkien, niin myynnin parissa toimivien kuin asiakkaidenkin, on tärkeä saada tietää, millaisiin ylilyönteihin alalla, kuin alalla voidaan sortua. Kun nähdään ja saadaan kuulla näistä pohjanoteerauksista, niin osaamme paitsi kehittää, niin myös arvostaa omaa toimintatapaamme asiakkuuksiemme hoitamisessa. Myös asiakkaan on helppo arvostaa hyvää asiakaskokemusta, joka on asiakasta ja hänen tarpeitaan kunnioittavaa. Tähän liittyen on joiltain toimijoilta nähty loistavia ulostuloja. (https://www.lviturva.fi/blogi/remonttien-kotimyynti-aiheuttaa-huolta–lviturva-suunnannayttajaksi-vastuullisuudessa/). Tällaiseen toimintaan on helppo samaistua. Se saa hyvälle mielelle. Herää toive, että näistäkin kerrottaisiin mediassa, mikä voi olla liikaa vaadittu. Meille on kuitenkin tärkeintä, että meidän asiakkaamme saavat kokea parasta palvelua. Mielestämme se kiteytyy sloganissamme: ”Asiakkaitamme ovat erityisesti ne, jotka haluavat kotinsa yksityiskohtaisesti huomioivaa palvelua”.

Tero Savolainen
tero.savolainen@kaske.fi
p. 040 7544707